Konståkningsklubben Trollhättan-Vänersborg
Konståkning
BÖRJA TRÄNA KONSTÅKNING!
Till fortsättningsgruppen kan man anmäla sig när man har klarat skridskoskolemärke 3. Man kan välja att träna två, tre eller fyra dagar per vecka. Vi har grupper i både Trollhättans ishall och Vänersborgs ishall. Tränar man tre dagar eller mer per vecka får man räkna med att träna i båda städerna.

För att kunna anmäla sig till fortsättningsgruppen måste man ha registrerat alla uppgifter via klubbens anmälningsformulär för nya medlemmar. Om du är osäker på om vi har fått in alla uppgifter kan du göra en ny registrering här. Därefter skriver du ett mail till klubbens e-postadress: kktv@live.se
Meddela hur många dagar du vill träna och i vilken stad/ishall. Du får besked så snart det finns plats och anvisningar om kostnad/betalning via mail. 

Målsättningen med fortsättningsgruppen är att åkaren så småningom ska klara konståkningens grundtest och kunna börja tävla. Hur lång tid det tar beror på åkarens personliga förutsättningar och hur mycket tid och engagemang man lägger på sin träning. Det är också viktigt med bra utrustning - läs skridskor. I konståkning använder man skridskor med stadig känga som ska sitta bra på foten för bästa stöd. Skenan ska vara anpassad för konståkning (taggar används för vissa hopp/steg) och slipad för att passa träningen. 
Tränar man mer än 2-3 gånger /vecka på is rekommenderar vi att man köper egna skridskor av nybörjarmodell, eftersom klubbens hyrskridskor är lite för "mjuka" för mer avancerade tekniker. 
De skridskomärken som vi rekommenderar är WIFA,  Jackson, Graf, Edea eller Risport.  Det finns begagnad utrustning till salu på olika klubbsidor och ett fåtal specialsäljare i närområdet. Vi rekommenderar att ni RÅDGÖR med tränare/styrelse innan köpet. Dyrast är inte alltid bäst och vilken typ av känga/skena som passar bäst varierar med åkarens längd, tyngd och färdighet/teknik/träningsmängd.  
Hjälm är obligatoriskt och hjälmen skall vara godkänd för träning på is. Vantar rekommenderas.
Övrig klädsel skall vara ledig och tillåta rörelser. Overall rekommenderas ej.
 
 I början av idrottskarriären är det bra att prova många olika typer av idrotter för att utveckla olika färdigheter. Gymnastik, dans, friidrott, samt andra koordinations- och uthållighetssporter är bra komplement till konståkningsträningen. Åkare i fortsättningsgruppen erbjuds ledarledd uppvärmning och fysträning utanför isen i samband med ordinarie ispass, samt att delta i klubbens för- och eftersäsongsaktiviteter. Många åkare väljer också att delta på olika lovaktiviteter och sommarläger.
Nyheter period 2 (vecka 49- vecka 8)
2017-11-29 23:51
För åkare i fortsättningsgruppen som tränar 2 ggr/vecka blir det inga ändringar i schemat. Vill man börja åka 3 till 4 dagar med fortsättningsgruppen, så är det onsdagar och/eller lördagar som gäller. 

Du kan se hela schemat här
OBSERVERA att alla angivna tider i schemat för fortsättningsgruppen innefattar både uppvärmning, isträning och stretch. Fyspass med konståkningsförberedande övningar som utförs på mark anges separat i schemat. Vi uppmanar föräldrar och åkare att respektera och värdesätta denna viktiga träning som inte bara är utvecklande för skridskotekniken på isen, utan också skadeförebyggande på sikt. 


SLINGA-UPPVISNING!
2017-11-18 19:48
Söndag 3.e december kl. 11-13 i Vänersborgs Ishall.

Barnen åker program de övat på, ensamma eller med ledare som åker före.
ALLA FÅR PRIS!

Dräkter finns att låna; kom i god tid så hinner barnen prova i lugn och ro.

Anmälan senast 29/11 till kktv@live.se       
Deltagaravgift 50 kr. 
Betala antingen via SWISH: 123 086 71 35
eller via Bankgiro: 5474-4925

Vid frågor: kktv@live.se

Välkomna!